גיבוש צוות להעצמה והצלחה

1/21

סילבוס

התכנית מיועדת לצוותים שרוצים להתייעל באמצעות פעילות יוצאת דופן
ומרעננת המשלבת חשיבה מחוץ לקופסה.

איך זה קורה בפועל

עבודת צוות- תפעול ספינת מפרש, הגדרת בעלי תפקידים, איוש עמדות והתבוננות פנימית
פעילות ביאכטה- דינמיקה קבוצתית

סבב הכרות אישית  עם קפה ומאפה. בעזרת קלפי תמונות- יושבים במעגל במרכזו מונחים קלפים עם ציורים בזיקה לים. כל משתתף מושך 2-3 תמונות ודרכן מספר על עצמו ומתאר למה משך את התמונות האלה. היפתחות בקבוצה
וריענון רגשות. החברים רשאים להגיב לדבריו.

מנהיגות בלב ים

נדון בהיבטים הקשורים למנהיגות בעזרת דוגמאות מהעבר והקלסיקה.
אנקדוטות ממסעה של האנדיורנס בתחילת המאה עשרים לקוטב הדרומי בהובלתו של ארנסט שקלטון- האיש והאגדה. 


כיצד מנהיג מגדיר חזון, כיצד מגבש ובוחר צוות, כיצד מתרגם חזון ורעיון לתכנית פעולה.

כיצד מניע וסוחף את אנשיו להשגה מוצלחת של היעד.

כשדברים יוצאים משליטה ומשתבשים- עיני כולם מופנות אליך הסקיפר המנהיג, למצוא פתרון ולהחזיר את העניינים לשליטה, כאן נבחנת היכולת שלך להתגבר, לתקן , להנהיג, להשרות ביטחון ולנהל את העניינים. להפוך משבר להצלחה.

מנהיג המכיר באיכות אנשיו - בצוות מי חשוב יותר ומי חשוב פחות. ציטוט מספרים של של יוסלה דרור , האדמירל הבריטי הורשיו נלסון, ארנסט שקלטון ועוד..

 

תפעול הספינה

הכרת תמרון הספינה באמצעות הגה ומנוע- תפקיד הגאי. השייט אינו דומה לנהיגה ברכב, אין נתיב מסומן ואין שוליים. נגיע למצב בו אנו שולטים בספינה באמצעות הגה ומנוע מול זרם ורוח שינסו להסיט אותנו ממסלול בדרך ליעד- רכישת מיומנות והתגברות על הסחות.

תמרון גישות- תרגיל משולב של הגאי, אנשי סיפון-חבלי הקשרות, גנשים ופנדרים. נתכנן את הצורה הסופית באה ברצוננו להציב את הספינה ביחס לרציף.
נתכנן את אופן ביצוע התהליך, נגדיר ונאייש בעלי תפקידים לעבודת צוות משולבת בתזמון נכון- תרגיל עבודת צוות ומנהל.

הכרת קשרים בסיסים ומתי נעדיף להשתמש בהם. כלים בארגז הכלים.

שליטה במפרשים- בעלי תפקידים- איש ראשי ואנשי חלוץ.- נלמד להרים מפרשים נזהה את כוון הרוח ונרתום אותה למשימת השייט. הכרת עבודת המפרשים וכיצד מניעים ספינה הפלגה במפנים שונים ובזויות שונות לרוח, נכיר את אופן ההתקדמות בדרכים שונות ליעד.- דרכים לרתום צוות למשימה.

הפלגת מפרשים ללא מנוע- ניצול הרוח ליצירת תנועה.
התקדמות ליעד ברוח גבית ורוח צד- הרוח איתנו מסייעת להתקדמות הספינה.
התקדמות ליעד מול הרוח- הרוח נגדנו-אנחנו משתמשי בטכניקה הרותמת את הרוח לעזרתנו.

הגעה ליעד מוחשי וברור- הגעה לאנייה עוגנת או למצוף. תמרון הדורש שמירת נתיב שייט

האוריינטציה הימית – כווני חוף וים, הרוח והגלים.


התמצאות במרחב הימי- הכרת כלי הנווט השונים וכיצד מיישמים את הנווט בעזרתםהכרת ה GPS , הכרת המפה הימית וזיהוי קו החוף, שימוש במצפן  ומד תכווינים.

התקדמות ליעד וירטואלי- דורש הכרה ושימוש כלי נווט מד רוח מד עומק  ו-GPS – תכנון מסלול והגעה ליעד בנווט מורכב. מול הרוח.

תרגיל אדם בים - נתכנן ונארגן את הספינה לקראת משיית האדם מהמים ו
מצב בו נרכז את תשומת הלב לכוון האדם שנפל למי
תמרון גישה ל"אדם בים" וחילוצו מהמים- תרגיל עבודת צוות ומנהל.

ביצוע עגינה- תרגיל הדורש תכנון התמקמות וביצוע עגינה- יצירת תקשורת מילולית ושפת סימנים מוסכמים בקשר עיין.

נווט בזוגות- עבודת צוות  באמון עיוור- בזוגות- המטרה לנווט את הספינה בעיניים מכוסות.
ההגאי לומד לזהות את כוון הרוחת  ע"י תחושת משב הרוח על הפנים והאוזניים.
מזהה את כוון השייט המועדף.
בשלב זה מכסה את העיניים באמצעות מטפחת, בן הזוג שלו מנחה אותו בפקודות הגה ימינה ושמאלה על מנת להחזירו לנתיב השייט. לאחר כ 10 דק' מחליפים תפקידים
בתרגיל מבוצעת דינמיקה של צוות , במקרה שלנו עבודת זוג כשאחד מנחה ואחר מונחה האמון עיוור. המשתתפים האחרים אינם מתערבים.

ניווט לילה - עקרונות השימוש  בסקסטנט ככלי ניווט, הכרת כוכב הצפון והקונסטלציות

הכנת ארוחות בים - הים אינו יציב וגם פנים הספינה, להכין לבשל ואפילו לטגן בים זו משימה מורכבת למדי. בכל זאת נדרשים להאכיל את הצוות – כיצד זה מתנהל?

עגינה שתיה ופירות העונה על מזרון - נעגון באזור שקט ללא גלים- נוריד מזרן צף. הפעם נבדוק את היציבות שלנו לעמוד על המזרן בתמיכת ועידוד הקבוצה, אחד אחד וכקבוצה.

תחרות בין יאכטות-בקבוצה גדולה נצא בשתי יאכטות או יותר בהתאם לגודל הקבוצה.
כאן המקום לבצע תחרות שהדגש על הצלחת הספינה שפעלה בעבודת צוות, שילוב כוחות ונחיה נכונה.

הרעיונות בשפע והזמן מוגבל.

בסיומו של היום נישאר בעגינה ונבצע עיבוד, הכולל משוב, המלצות הפקת לקחים וסיכום.

© 2016 Keshet yam

%D7%95%D7%A6%D7%90%D7%A4%202_edited.jpg